لامپ یو وی برای گیاه موجب منفجر شدن یک گلخانه شد

اشعه ماوراء بنفش چیست؟ اصطلاح  لامپ یو وی برای گیاه یا اشعه ماوراء بنفش برای ما یک اصطلاح آشنا بوده است. در اینجا با جزئیات این اصطلاح آشنا می شویم. نور ماوراء بنفش چیست یا اشعه ماوراء بنفش چیست؟ شکل کامل UV در اشعه ماوراء بنفش ماوراء بنفش است.

فرابنفش به معنای “فراتر از بنفش” است. در نور مرئی، رنگ بنفش بیشترین فرکانس را دارد. فرکانس فرابنفش بالاتر (و در نتیجه طول موج کوتاهتر) نسبت به نور بنفش است. طول موج آن از 10 نانومتر تا 400 نانومتر است.

فرکانس های مربوطه تقریباً 30 PHz تا 750 THz هستند. طول موج آن از نور مرئی کوتاهتر اما از اشعه ایکس بیشتر است. نور خورشید حاوی نور ماوراء بنفش است و حدود 10٪ از کل تابش الکترومغناطیسی خروجی از خورشید را تشکیل می دهد. در سال 1801، یوهان ویلهلم ریتر، فیزیکدان آلمانی، اشعه UV را کشف کرد.

تشعشعات فرابنفش در اصل نوعی تابش الکترومغناطیسی است. این پرتوها بخشی از انرژی هستند که از خورشید می‌آیند. این پرتوها برای ما کاملاً مضر هستند اما توسط لایه اوزون زمین از ورود به جو زمین جلوگیری می کنند.

لامپ یو وی

این پرتوها برای بسیاری از انسان‌ها نامرئی هستند، زیرا عدسی چشم انسان، اشعه‌های با طول موج‌های 300 نانومتر تا 400 نانومتر را مسدود می‌کند و طول موج‌های کوتاه‌تر توسط «قرنیه» چشم مسدود می‌شود. همچنین، ما فاقد سازگاری گیرنده رنگ برای اشعه UV هستیم. با این حال، برخی از کودکان یا بزرگسالان جوان ممکن است قادر به دریافت این پرتوهای با طول موج کمتر باشند.

همچنین برخی از حشرات و پستانداران می توانند این تشعشعات را ببینند. قوس الکتریکی و چراغ های تخصصی مانند لامپ های بخار جیوه، لامپ های برنزه کننده و چراغ های سیاه نیز آن را تولید می کنند.

انواع اشعه UV
طیف اشعه ماوراء بنفش به طور کلی به سه بخش عمده طبقه بندی می شود. با این حال، بخش های فرعی دیگری نیز وجود دارد. تقسیم بندی ها را در جدول زیر می بینیم.