لباس چهارخانه زنانه موجب بلند شدن قد می شود

طراحی و ادغام لباس چهارخانه زنانه توسط انسان در الگوسازی و بافندگی مقدم بر توصیف ریشه‌شناختی رایج و اشتقاق آن از کلمه شاه در شطرنج است. قراردادهای زبانی که واژه انگلیسی معاصر «چک» از آن استخراج می‌شود، جوان‌تر از برخی ظواهر الگو یا تغییرات آن است.

استفاده انسان از چک به قبل از استفاده قابل توجه آن بر روی تخته شطرنجی در بازی تخته شطرنج، که در تکرار چاتورانگا آن در اواخر قرن ششم یا اوایل قرن هفتم پس از میلاد توسعه یافت.

این با سن مقایسه ای بافندگی نشان داده می شود که یک الگوی شطرنجی را به عنوان محصول فرعی فرآیند آن ایجاد می کند، زیرا تخمین زده می شود که بافندگی در دوره نوسنگی یا تقریباً 10000 سال قبل از میلاد سرچشمه گرفته است.

بافندگان مدت‌هاست که الگوهای بررسی شده تولید کرده‌اند، اما روند مد و سطح فراگیر بودن آن در طول زمان متفاوت است. نوع تارتان چک در مومیایی 3000 ساله مرد چرچن ظاهر می شود. الگوی شطرنجی در سفال های عصر برنز و معماری روم باستان نیز شناسایی شده است.

چک ممکن است یک پایه و اساس خاص برای یک عمل، منطقه یا نوع ماده نداشته باشد زیرا در طبیعت ظاهر می شود و بنابراین قابل تقلید و تطبیق است. مار بنددار شطرنجی، کاپیتان شطرنجی و cleridae، که معمولاً به عنوان سوسک شطرنجی شناخته می‌شوند، نمونه‌ای از رویدادهای طبیعی این الگو هستند که بدون دخالت یا محرک‌های انسانی ظاهر شده‌اند.

چک در معماری به صورت شطرنجی ظاهر می‌شود (همچنین چک‌کاری یا پوشک زدن): چیدمان آجر یا کاشی از دو ماده یا رنگ مختلف در آرایشی که پس از اتمام، شبیه طرح شطرنجی است.

این طرح به طور عمومی در سراسر انگلستان و در مناطق مجاور در کلیساهای محله و خانه های کوچک پس از اصلاحات قرن شانزدهم مورد استفاده قرار گرفت.نمونه های قابل توجه استفاده از آن در انگلستان شامل ظاهر آن در نمای بیرونی برج هیورن و بالای پنجره ها در سالن وست مینستر است.