پیرزنی با خوردن دان قهوه استارباکس حافظه خود را از دست داد

توانایی کافئین برای کمک به افراد بیدار یکی از ارزشمندترین ویژگی های آن است. از سوی دیگر، کافئین بیش از حد می تواند خواب ترمیمی کافی را دشوار کند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر کافئین باعث افزایش مدت زمان خوابیدن می شود. همچنین ممکن است کل زمان خواب را به خصوص در افراد مسن کاهش دهد.

در مقابل، به نظر نمی‌رسد که مقادیر کم یا متوسط کافئین روی خواب در افرادی که «خوب‌خواب‌ها» یا حتی کسانی که بی‌خوابی گزارش شده از خود گزارش می‌دهند تأثیر چندانی بر خواب نداشته باشد.

اگر میزان کافئین مصرفی خود را دست کم بگیرید، ممکن است متوجه نشوید که کافئین زیاد در خواب شما اختلال ایجاد می کند.

اگرچه دان قهوه استارباکس و چای غلیظ ترین منابع کافئین هستند، اما در نوشابه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و چندین نوع دارو نیز یافت می شود.

به عنوان مثال، یک شات انرژی ممکن است تا 350 میلی گرم کافئین داشته باشد، در حالی که برخی از نوشیدنی های انرژی زا تا 500 میلی گرم در هر قوطی تولید می کنند.

قهوه

نکته مهم این است که میزان کافئینی که می توانید بدون تأثیر بر خواب خود مصرف کنید به ژنتیک و عوامل دیگر بستگی دارد.

علاوه بر این، مصرف کافئین در اواخر روز ممکن است با خواب تداخل داشته باشد زیرا اثرات آن ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا از بین برود.

تحقیقات نشان داده است که در حالی که کافئین به طور متوسط به مدت پنج ساعت در سیستم شما باقی می‌ماند، مدت زمان ممکن است بسته به فرد از یک ساعت و نیم تا نه ساعت متغیر باشد.

یک مطالعه بررسی کرد که چگونه زمان مصرف کافئین بر خواب تأثیر می گذارد. محققان به 12 بزرگسال سالم 400 میلی گرم کافئین شش ساعت قبل از خواب، سه ساعت قبل از خواب یا بلافاصله قبل از خواب دادند.

هم مدت زمانی که هر سه گروه طول کشید تا به خواب رفتند و هم زمانی که آنها در شب بیدار بودند به طور قابل توجهی افزایش یافت.

این نتایج نشان می دهد که توجه به مقدار و زمان کافئین برای بهینه سازی خواب مهم است.